header 1402

پنج شنبه, 14 بهمن 1395 ساعت 11:53

مصاحبه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اصحاب رسانه در آستانه ایام دهه فجر سال 1395

در روز چهارشنبه 13 بهمن ماه 1395 در دومین روز از دهه مبارک فجر ریاست محترم سازمان جهاد کشاورزی استان قم آقای مهندس محمدرضا طلایی با رویی باز پذیرای اصحاب رسانه استان شد و توضیحاتی در خصوص عملکردهای گذشته و برنامه های پیش روی جهاد کشاورزی استان قم بیان کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

مهندس طلایی-جهاد کشاورزی قم مهندس طلایی-جهاد کشاورزی قم

متن کامل صحبت های مهندس طلایی را حتما مطالعه بفرمایید شاید پاسخ سوالات خود را هم بیابید در ادامه با ما همراه باشید ...
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم پس از تبریک و تهنیت بمناسب ایام ا... دهه فجر و ضمن قدر دانی از ایثار و فداکاری شهدا و ایثار گران از زحمات گذشته جهاد سازندگی و جهاد کشاورزی در حال حاضر تشکر کردند و در ادامه آمار و اطلاعاتی از عملکرد جهاد کشاورزی استان قم در سال جاری و برنامه های سال جدید به شرح زیر بیان کرد.
در سال 95 دولت تدبیر و امید بخاطر شرایط بحرانی که استان قم درگیر آن بود توجه بیشتر داشتند و اعتبارات بیشتری نسبت به سالهای گذشته برای استان قم در نظر گرفتند.
با وجود خشکسالی که گریبانگیر منطقه بود با همت کشاورزان عزیز و کمک های مالی دولت به دستاوردهای خوبی دست یافتیم که منجر به تولید بیش از 800 هزار تن محصولات زراعی باغی و دامی در سال 1395در استان قم شد.
یکی از بهترین اتفاقات سال جاری در استان قم مدیریت آب بود، البته بحث جالش آب در استان قم به مرحله ای نرسید که نتوان آنرا جبران کرد،با مدیریت بر آب میتوان آنرا اصلاح کرد.
با توجه به وضعیت موجود در استان نسبت به سال 92 و 93 در سال جاری دولت به کمک بخش کشاورزی قم آمد و اعتبارات خوبی را در نظر گرفت که چیزی در حدود 3 برابر سالهای قبل بود.
ایشان در خصوص کارهایی که در زمینه آب و خاک درسال 94 و 95 آبیاری تحت فشار انجام شد اینگونه بیان کرد که :
- 4000 هکتار اجرا شده داریم
- 3500 هکتار در حال اجرا
- 2000 هکتار در حال مطالعه
- نزدیک به 9 میلیارد تومان اعتبارات مختص به بخش آبیاری در نظر گرفته شده است .
مهندس طلایی در ادامه برخی از سیستم های نوینی از آبیاری را معرفی کرد :
یکی از سیستم های نوین آبیاری موثر آبیاری تیپ نامیده میشود که سبب کاهش حداقل 50 درصدی مصرف آب زراعت و باغبانی خواهد شد و علاوه برآن سبب تغذیه بهتر گیاه، مدیریت بهتر و کاهش تنش های آبی میگردد.
علاوه بر آبیاری تیپ دو واحد در استان قم از سیستم درام فیلتر استفاده میکنند که جایگزین سیستم فیلتراسیون در آبیاری کم فشار است و برای استخرهای دو منظوره پرورش ماهی و آبیاری استفاده میشود که با برگشت آب به این سیستم و فیلتراسیون آب ، کاهش املاح،کاهش کارکرد چاه و افزایش اکسیژن سبب افزایش تولید 20-30 درصدی ماهی پرورشی خواهد شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در خصوص بحث اصلاح الگوی کشت این گونه بیان کرد که :
توسعه باغات پسته با توجه به مصرف کمتر آب در اولویت الگوی کشت قرار گرفته است که نزدیک به 11000 هکتار باغات پسته توسعه یافته در استان قم داریم و در چند سال اخیر 5000 هکتار توسعه باغات در استان داشتم که بیشتر آن باغات پسته می باشند.

مهندس طلایی-جهاد کشاورزی قم
در کل هدف ما افزایش درآمد کشاورزان با کاهش مصرف آب است که استفاده از ارقام کم مصرف مثل ذرت،چغندر و همچنین کلزا که در تناوب خوبی در بین غلات قرار میگیرد را پیشنهاد می کنیم.
ایشان همچنین در بحث مکانیزاسیون کشاورزی به آمارهای قابل توجهی اشاره کرد:
در بحث مکانیزاسیون کشاورزی در سال 95 پنج میلیارد تومان تسهیلات داشتیم که نزدیک به 45-50 دستگاه تراکتور به ناوگان مکانیزاسیون استان اضافه شده و در طول 2 سال گذشته 93 دستگاه تراکتور همراه با کلیه ادواتش به سیستم مکانیزاسیون استان قم افزوده شده است.
مهندس طلایی خاطر نشان کرد که استفاده از دستگاه های نشاکار سبب حذف 2 مرحله از آبیاری خواهد شد و کشت گیاهان دارویی به علت مصرف کمتر آب و ارزش دارویی مورد توجه قرار خواهند گرفت و در 2 سال گذشته 133 هکتار به کشت گیاهان دارویی اختصاص داده شده که گل محمدی و زعفران در اولیت این امر قرار گرفته اند.
ریاست جهاد کشاورزی استان قم گفت : در ایام دهه فجر حدود 23 پروژه را به عنوان پروژه های شاخص در برنامه جهاد کشاوزی استان در نظر گرفته ایم که به شرح زیر میباشند:
- 7 پروژه در بخش دام
- 3 پروژه در بخش تولیدات گیاهی
- 10 پروژه در بخش آب و خاک
- 2 پروژه در بخش صنایع
- یک پروژه در بخش شیلات
که برای انجام آنها 23 میلیارد و 900 میلیون تومان آورده متقاضیان و حدود 11 میلیارد تومان کمک های دولت می باشد که در مجموع با جمع سایر اعتبارات در مجموع 39 میلیار تومان رقم در نظر گرفته شده برای انجام کل پروژه های نامبرده می باشد که سبب اشتغال زایی نزدیک به 464 نفر و بهره مندی 357 خانوار خواهد شد.
ایشان در خصوص برنامه های پیش روی پروژهای نامبرده توضیحات اجمالی به شرح زیر بیان کرد:
- در مبحث تولیدات دام و طیور و تولیدات گیاهی ، مکانیزاسیون واحدهای مرغداری تخمگذار و گاوهای شیری و کشت گیاهان دارویی
- در مبحث آب و خاک سیستم های نوین آبیاری،تصحیح ارازی و بهسازی کانالهای آب رسانی
- در بخش صنایع قطعه بندی گوشت و مرغ و همچنین بسته بندی سبزیجات در شهرک شکوهیه قم مورد بهره برداری قرار گرفته است.
- در مبحث شیلات افزایش 3 برابر ظرفیت حال حاضر پرورش ماهی خاویاری با افتتاح دومین واحد خاویاری استان قم در دولت آباد سراجه که در 3 فاز انجام خواهد شد.
مهندس طلایی ادامه داد:اقداماتی که در دولت تدبیر و امید بسوی تولید محصول سالم بود به شرح زیر می باشد:
- نزدیک به 2300 هکتار مجموع محصولات سالم با نظارت کارشناسان
- حدود یک میلیون و 550 هزار اصله نهال توزیع شده در استان و مناطق
- حدود 7000 هکتار مبارزه با آفات و بیماریهای گیاهان
- افزایش کشت 2 برابری دانه های روغنی
- اصلاح نژاد 16000 راس دام سنگین و 1500 راس دام سبک
- رتبه بندی مرغداری ها جهت مبارزه با بیماری ها که بسیار مهم و ضروری بود زیرا 50 درصد واحدهای مرغداری در قم قدیمی ساز هستند و امروزه مورد تایید دامپزشکی نمی باشند.
- در شیلات پروژه های توام پرورش گیاه و ماهی آئروپونیک که در یک مجتمع گلخانه ای در حال انجام است و همچنین تولید وارد کردن 10 گونه ماهی زینتی و پرورش دادن آنها با هدف عدم واردات مجدد ماهی زینتی در استان قم
- در صنایع کشاورزی 45 فقره جواز تاسیس و 23 فقره پروانه بهره برداری انجام شده که عمدتا در قالت بسته بندی تولیدات می باشد.
ایشان افزودند که در کل مکانیزاسیون کردن کشاورزی سبب کاهش اشتغال زایی خواهد شد و با انجام کار در صنایع تبدیلی و تکمیلی میتوان این کاهش را جبران کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در ادامه نویدی به کشاورزان داد و گفت :
برای اولین بار مبحثی در مجموعه وزارت کشور مطرح شده بود که امسال در مرحله اجرا قرار گرفت با عنوان پهنه بندی اراضی کشاورزی یا طرح نظام نوین ترویج که استان قم به عنوان الگو شروع بکار کرده است .
پهنه بندی اراضی کشاورزی در واقع یک سیستم نرم افزاری است که به این صورت عمل میکند :هر کشاورز در یک پهنه و هر پهنه یک کارشناس مسئول که موظف به پیگیری کلیه امور کشاورزان آن پهنه می باشد که در حال حاضر50 پهنه برای استان قم تعریف شده همراه با 50 کارشناس که عمدتا کارشناسان ارشد ، دکتری و کارشناس می باشند که از طریق سیستم نرم افزاری به کشاورزان مقیم و مراکز تحقیقاتی متصل می باشند و هر مشکل و سوالی که کشاورزان داشته باشند میتوانند از این طریق با کارشناسان در ارتباط باشند.
ایشان ادامه دادند که کلیه اطلاعات کشاورزان در این سامانه ذخیره می شود و کارشناسان مربوطه ، حتی ریاست سازمان جهاد کشاورزی که خود بنده هستم و همچین وزارت کشاورزی کشور به این سامانه دسترسی خواهند داشت و بصورت آنلاین وضعیت کشاورز بررسی خواهد شد و سبب کاهش رفت و آمد میگردد که این سامانه نقطه قوتی برای آینده کشاورزی به ارمغان خواهد آورد.
مهندس طلایی در انتهای صحبت هایش به برنامه های ایام دهه فجر اشاره کرد و ساعات خوشی را برای همه در این ایام آرزو کرد:
- قبار روبی مزار شهدا
- حضور در روستاها و پاسخ به سوالات کشاورزان
- شرکت در نماز جمعه ها
- دیدار با خانواده های محترم شهدا و عزیزان جهاد گر
- شرکت در مراسم جشن انقلاب
- دو گردهمایی برای کشاورزان یکی پسیو کاران خانم و همچین گردهمایی برای مردان کشاورز
- شرکت در سایر برنامه های پیشرو

 


تهیه و تنظیم :

عمار بوشهریان مدیر و پشتیبان وب سایت سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان قم

درام فیلتر چیست ؟ (فیلتر مکانیکی آب پرورش ماهی)

آشنایی با تیپ یا نوار آبیاری قطره‌ای

 

خواندن 7748 دفعه

ارتباط با ما

riasat

omomi

amozesh news

karyabi form

کارفرمایان محترم می توانند جهت معرفی نیروی کار مورد نیاز خود با واحد روابط عمومی سازمان تماس حاصل نمایند. 02532603044

etela

دسترسی آسان

اطلاعات تماس

قم،میدان ارتش، ابتدای بلوار شهید روحانیت، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان قم
02532602886-7
info@agriqom.ir
کانال ایتای سازمان

آمار بازدید سایت

572729
تعداد بازدید امروز :تعداد بازدید امروز :40
تعداد بازدید دیروز :تعداد بازدید دیروز :148
تعداد بازدید ماهیانه :تعداد بازدید ماهیانه :6783
کل بازدید سایت :کل بازدید سایت :572729

کلیه حقوق این وب سایت برای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان قم محفوظ می باشد .